Każdego roku wybieramy kolor, który zawiera w sobie nastrój i trendy nadchodzących miesięcy. Kolorem roku 2013 jest wielki błękit – zdecydowany odcień kojarzony z uczciwością, mądrością i szczerością. Ale to także kolor, który daje poczucie spokoju, stabilności i działa uspokajająco. To potężny i dobrotliwy odcień, który łączy w sobie życzliwy charakter i sugestywną elegancję wyrazistego błękitu.

Kolor ten nie został wybrany przypadkowo. Zespół naszych ekspertów spędza tygodnie wybierając odpowiedni odcień. Wszystko zaczyna się we wrześniu: wówczas nasi specjaliści zapraszają do współpracy niezależne autorytety w dziedzinie wystroju wnętrz, produktów, projektowania przemysłowego, mody i architektury, a następnie omawiają trendy z osiemnasto miesięcznym wyprzedzeniem.

Kiedy już główne kolory i trendy zostaną zidentyfikowane i wybrane, dwudziestu ekspertów marki Dulux zbiera się, aby przez trzy dni wybierać konkretny trend, opracować pięć wiodących wątków kolorystycznych, stworzyć paletę kolorów oraz wybrać kolor roku.

Wyrażenie, które przewija się nieustannie podczas tych warsztatów to „efekt Zeitgeist”. Uogólniając, oznacza to, że wszyscy mówią o tym samym i projektują z myślą o tych samych materiałach i kolorach. Wykorzystując „efekt Zeitgeist” nasi eksperci są w stanie uchwycić nastrój chwili – bardzo istotną część procesu przewidywania.

Po warsztatach, zespół tworzy tablice z konceptami, które pomagają określić, co dokładnie oznacza trend. „Obraz mówi więcej niż tysiąc słów, dlatego te tablice są ważną częścią całego procesu”, mówi Heleen van Gent. „Na początku mamy całe mnóstwo zdjęć, stron z gazet i książek. Stopniowo wybieramy te, które najlepiej oddają charakter trendu. Stają się naszą inspiracją lub punktem odniesienia przy fotografowaniu.”

Następnie, zespół zaczyna proces fotografowania każdego trendu. „Co roku pracujemy z kilkunastoma fotografami i stylistami”, mówi Louise Smith, jedna z Senior Global Colour Designers. „Dzięki temu fotografie wyglądają świeżo, a trendy maksymalnie się od siebie różnią.”

Kiedy fotografowie, styliści i dekoratorzy skończą swoją pracę, nasi eksperci do spraw kolorów tworzą opisy cech i wymiarów każdego trendu. Przeczytaj je na www.colourfutures.com i podziel się z nami opinią na ich temat.